drivee

drivee

HJÆLPECENTER

Vi hjælper dig videre

Docly

Utilsigtet udkobling

Estimated reading: 3 minutes 218 views

Fejlstrømsrelæers/sikringers udkobling ved opladning af visse elbiler

Når visse elbiler fra mærker som Peugeot, Hyundai, Opel, Kia og Nissan afslutter en opladning, kan de generere højfrekvente transienter eller spikestrømme. Dette kan føre til en utilsigtet udkobling af fejlstrømsrelæet (RCD – Residual Current Device) i installationen eller at sikringer springer.

Teknisk forklaring på udkoblingen

 Afslutning af opladning

Når en elbil afslutter sin opladning, afbrydes strømmen mellem laderen og batteriet. Hvis afbrydelsen sker for brat, kan det skabe en kortvarig spændingsændring i installationen. I praksis vil bilen gå fra “Charging” til “SuspendedEV” status – og det er i denne fase, at den utilsigtede udkobling kan ske.

 Højfrekvente transienter og DC-indhold

Elbilers onboard-ladere (OBC – On-Board Charger) anvender switch-mode power supplies (SMPS), som kan generere reststrømme med høj frekvens (over 1 kHz) eller DC-indhold.

Hvis opladeren ikke er tilstrækkeligt filtreret, kan det resultere i pulsformede DC-lækstrømme, der kan mætte et Type A RCD og føre til udkobling. Højfrekvente transienter kan også overstige tærsklen for visse fejlstrømsrelæer og forårsage fejlagtige udkoblinger.

 Fejlstrømsrelæets reaktion

Fejlstrømsrelæer reagerer forskelligt afhængigt af deres type:

  • Type A fejlstrømsrelæer er følsomme over for AC-fejlstrømme og pulserende DC-strømme, men kan ikke håndtere ren DC-lækage eller højfrekvente transienter.
  • Hvis bilen genererer en DC-lækstrøm over 6 mA, kan det låse Type A RCD’et eller føre til udkobling.
  • Højfrekvente transienter kan også udløse relæet, hvis det ikke er designet til at filtrere sådanne signaler.

Hvorfor sker det kun med nogle bilmærker?

Forskellige bilmærker har forskellige onboard-ladere og elektroniske kredsløb, som håndterer opladningsafslutningen forskelligt.

  • Peugeot, Hyundai, Opel, Kia og Nissan er blandt de bilmærker, hvor der er observeret udfordringer, ofte på grund af mindre effektiv intern filtrering eller brat afkobling af strømmen.
  • Tesla og VW ID-serien har ofte mere avanceret filtrering, hvilket mindsker risikoen for udkobling.

Selvom udkoblingen kan være irriterende, er den helt ufarlig.